fredag 13 juli 2012

Dagen efter...

Idag har vi varit lite "dagen efter" både Alice och jag. Det har varit fyra härliga dagar med kusinerna, Alice har älskat varje sekund! Speciellt när B tog hand om henne. Och som det pysslades! Det är verkligen synd att de bor så lång borta, vi vill ses oftare! Tyvärr så var inte vädret på vår sida så våra planer både för Berkinge badet och Furuvik sket sig, men det gick ju bra ändå :)

Idag har vi alltså mest tagit det lugnt. Alice har varit lite gnällig, vet inte om hon börjar bli sjuk kanske? Vi hängde hos mormor och bara fnulade runt på förmiddagen innan det var dags för mig att åka till stallet för att lunchfodra ponnyn som inte får gå på gräs. Det har ju inte funnits tid att rida i veckan men idag sadlade jag på och tog en sväng på grusvägarna. Underlaget var ju toppenbra efter allt regn och Wille var pigg och glad. Hostan har blivit mycket bättre och efter senaste skoningen så rör han sig mycket bättre! Även om han behöver slappna av och kliva på genom kroppen mer, men men, det kommer, måste bara rida mer :) Tog och tvättade honom under magen efteråt, han blir så sönderbiten i alla virvlar han har där. Oj så han njöt av tvätten! Men såklart så upptäckte jag att jag inte hade någon tjärsalva i stallet, det måste varit första gången någonsin :-o Sen tog såklart flugsprayen slut också, så det får bli en shoppingtur snart tror jag nog :)

När jag kom hem igen behövde mormor klippa gräset och det var då en massa rabarber i vägen för henne. What to do? Det blev en sats rabarbermarmelad! :p Receptet hittade jag här.

1 kg rabarber
1 kg strösocker
2-3 vaniljstänger
ca 10st kanelstänger

Dra bort skalet och skär rabarbern i små bitar. Snitta vaniljstängerna och ta
ut fröna. Lägg sedan stängerna, fröna, rabarbern, sockret och kanelen i en
kastrull. Låt koka i cirka 1 timme. Rör då och då. Rör i lite konserveringsmedel.
Häll upp marmeladen i varma och rena burkar
 Men jag modifierade receptet lite. Använde bara en vanlijstång och hade istället i en matsked (ca) vaniljsocker också, + att jag tog socker med pektin i för att slippa hålla på med annat konserveringsmedel. Använde inte ett helt kg socker heller, sparade kanske 1-2 dl i påsen. Tyckte att det räckte ändå. Det fick koka ihop ett par timmar och står nu och väntar i burkar hos mormor och morfar. Jag ser fram emot att få smaka på det rågbröd jag bakade här om dagen! :)

Just nu sitter jag och kollar på sändningar från Falsterbo Horse Show och har lite ångest över att jag missar det i år. Jag längtar dit! Men det får bli ett annat år istället. :) I morgon ska jag nog åka och titta på dressyrträning när "min" fina Chili ska vara med, jag har ju inte sett henne på några månader nu så det ska bli kul! Sen blir det nog en liten tur på Wille-vildhäst också, måste hitta någonstans där vi kan galoppera ordentligt! :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar