fredag 9 maj 2014

Gröna fingrar?

Jag har ALDRIG haft gröna fingrar. Jag har dödat palmer. Enough said :P Men nu i nya lägenheten har jag växter i varje fönster :) Och än så länge lever varenda en! Vi får väl se hur länge det håller i sig ;) Men det är mest gröna fetbladsväxter så det finns hopp!


 Sovrum. Gröna växter som jag inte har en aning om vad de heter men det är lite rött i bladen på dem och det röda går igen i andra detaljer i sovrummet, bla i gardinen. Lampskärmen är tillverkad av min mormor en gång på tiden, spetskanterna har hon knypplat själv :) Gunghästen köptes på Flyinges julmarknad 2002.

Köket. Här samsas tre olika fetbladsväxter tillsammans med små hemodlade kryddor från Ikea. 5 av 6 gror för fullt än så länge!

Vardagsrum 1. Ännu en grön växt som överlever ;) Och så en fantastisk orkidé som jag fått i present av Ms morbrors familj. Mittemellan dessa står också ett foto av M.

Vardagsrum 2. Två fetbladsväxter med röda blommor som jag inte minns vad de heter :P och i mitten en fin Hoya Carnosa som även det är en present.

Och till sist, den lilla högen med allt som ska ut på balkongen så snart det är varmt nog och vi har planterat om amplarna med jordgubbar. För ett par veckor sen letade jag som en tok efter vettiga jordgubbsplantor att ha på balkongen, nu har jag fyra olika sorter :P Det blir härligt! Sen är det en blandning av kryddor, murgröna, klöver och stjärnöga som ska var i spaljen med krukor. Och sist men inte minst, en kaffeplanta! Ibland säljer de roliga saker på Lidl, då kan jag inte låta bli :)

Så, vi får väl se hur lång tid det tar innan första plantan är död ;) Alice försökte gott igår genom att välta en av de små kryddkrukorna. Jag plockade i allt så gott jag kunde och vattnade på, och jag tror banne mig att den klarade sig ändå! Jag ser iaf fram emot en härlig sommar med kvällar på balkongen där jag kan njuta av mina fina växter! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar