tisdag 30 juli 2013

3 i 1

Ja nu har jag tre dagars händelser att blogga om på en gång! :P Så det är väl lika bra att ta dem i kronologisk ordning.

Söndag
Eftersom Wille visade en orenhet vid longering förra helgen så har han fått ta det lugnt i veckan inför ett besök från Ida, vår tidigare medryttare som dessutom är hästfysioterapeut!
Hästfysioterapi används för att förebygga och behandla störningar och skador framför allt i hästens rörelseapparat (muskler, leder, senor etc.). Genom behandlingen når man avslappning, minskar spänningar, stimulerar cirkulationen och påskynda därmed läkeprocessen eller förebygger skador och ökar allmänt hästens välbefinnandet. Orsakerna till störningarna kan vara många som t.ex yttre våld, överansträngning, m.m. Väldigt ofta är sadeln det stora problemet. Hästfysioterapeuten kan hjälpa dig och din häst att komma till rätta med problemet.
Ida började med att klämma och hittade nästan direkt att det var den muskel som drar fram frambenet som spökade. När man kände på den så var den inte bara spänd utan nästan "randig", lite som att trycka på en oxfilé. Och så ska det ju inte vara! Massage och stretching släppte på mycket men inte riktigt allt, utan det är mitt jobb att jobba vidare på!
 "Hältan" eller vad man ska kalla det för finns fortfarande kvar vid longering utan inspänning i vänster varv, men det blev bra mycket bättre efter den initiala behandlingen! Och till alla som tycker att jag måste åka till vet med honom så har jag konsulterat min hemmavet som håller med om att det med högst sannolikhet bara är muskulärt eftersom han travar på utan att visa obehag, hältan förvärras inte vid provokation av lederna och han är helt ohalt vid ridning! Troligen har han sträckt till sig, det kan mycket väl hänga ihop med den rörelseförändring till det bättre som skett, men han har spänt sig lite väl mycket så muskeln har låst sig och han litar inte riktigt på sin balans och styrka. Vid ridning när ryttaren balanserar åt honom så släpper de "tankarna" och han går som vanligt ;)

Så nu blir det hemläxa för oss! Jag har börjat rida igång honom nu och är noga med att inte bara rida rakt fram utan att ställa och böja också så att halsens muskler mjukas upp ordentligt. Om ett tag ska jag lägga in sidvärtsrörelser för gymnastisera framdelen också, men snart ska vi rida som vanligt igen. Efter ridning är det stretching som gäller. Jag hittade en bra bild som visar bra övningar :) Vi ska framförallt göra övning 3 och 7, kanske lite 8 också.

När Ida klämt färdigt så var det dags att checka av sadlarna. Som jag misstänkte så har hoppsadeln blivit för vid så den ska jag skaffa en fårskinnspad till. Dressyrsadeln var däremot bättre så den testade vi med en impression pad under!
Det röda i paden är en lera som trycks till under sadeln och visar hur den ligger an mot ryggen vid ridning. Det var inte det lättaste att komma på och av hästen utan att trycka till leran för mycket, men jag lyckades ganska bra ;) Sadeln fick helt klart godkänd vilket var en väldig lättnad för mig såklart!

Jag är supernöjd med Idas hjälp och jag rekommenderar alla mina hästvänner att boka en tid med henne för en genomgång! Hon kan antingen bara kolla sadlar och rygg eller klämma igenom hela hästen. Det går jättebra att boka in flera hästar i samma stall på samma besök också (vill du veta pris så fråga mig eller kontakta Ida direkt) :) Ni når henne på mail: ida.kack@gmail.com eller telefon: 0768517513 Så boka tid nu på en gång vettja! :D

Måndag
Med hjälp av min kära mor hade jag äntligen fått tag i nya, eller ja, nya begagnade iaf, sommardäck till transporten. Så efter en väldigt varm ridtur kopplade jag på transporten och körde till Bildemo och fick det fixat :) Sen tänkte jag bara spola av transporten när den ändå var inne i stan och jag var varm, men det var så himla mycket mossa på taket så det var lika bra att skura det. Och såpa hjälpte inte, fick ta fasadtvätt som iaf fick bort det värsta. Väggarna fick sig en omgång med såpa sen, och så spola ännu mer. Det var asjobbigt! Speciellt att behöva stå en massa på stege :( Och visst blev den ren, men det är fortfarande skit kvar på taket. Funderar på om jag ska orka en vända till, det är besiktning bokad på tisdag så jag har ju en vecka på mig när den står kvar i stan :) Sen blev det tidigt i säng för mig för att jag var så trött, men Alice var ännu tröttare och somnade redan i bilen hem! 

Tisdag
Äntligen kom det ett ordentligt regnväder! Som vi har längtat :) Jag och Wille blev genomvåta under ridturen men inte ens herrn som normalt hatar regn hade något emot det idag. Marken är nästan bränd och hård, men det har regnat ganska fint strilande och inte så tungt, men länge nu, så jag hoppas att det går ner i jorden då.
Alice och mormor var på vagnspromenad till stan och blev lika genomsura de också, trots regnhuva på vagnen! När vi kom hem till mormor igen från varsitt håll satt vi och myste på altanen till ljudet av regnets smattrande på taket. Det är riktigt mysigt tycker jag :)

Dagens stora - idag är däremot att min axel som varit bra ett tag nu tydligen inte alls gillade allt skurande igår. Under dagens ridning började det kännas lite i den och nu har jag så ont att jag nästan gråter :( M fick hjälpa mig av med tröja och bh eftersom jag inte kan vrida armen eller "ta i" över axelhöjd. Så nu har jag preparerat mig med smärtstillande samt smort in med Zon-gel och hoppas på att det värsta lagt sig tills imorgon, annars får det bli en tripp till apoteket och inhandlande av mer Diklofenak...


Så, mastodontinlägget färdigt! Har lite annat att skriva om också men det får nog bli kommande dagar istället, kan ju inte skriva flera noveller i ett och samma inlägg ;)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar