lördag 6 juli 2013

Grattis mormor!

Årets stora födelsedagshelg är i full gång. Igår fyllde faster Towe år, idag fyller både mormor och farmor år, imorgon är det min sysslings tur och på måndag fyller jag själv :) Men idag var det alltså mormor som firades (M åkte och firade farmor + faster) och jag kirrade en tårta med god hjälp av alla kusiner och moster U. Det blev en mango/chokladtårta som uppskattades av alla! :)




Botten bakade jag redan igår. Det är ett av standardrecepten från Sju sorters kakor som innehåller potatismjöl men inget smör. Bottnen delades innan ihopläggning i tre delar.

Lager 1: Mangomos. Helt enkelt färsk mango mosad med stavmixer och utbredd på bottnen.
Lager 2: Riesenfluff. Värm upp 2 dl grädde och smält ner ca 45 g Riesen. Kolan smälter enklare om den delas i småbitar först. Det är viktigt att grädden aldrig kokar! När allt är smält hälls det upp i en skål, täcks med plastfolie som trycks ner ändå ner på smeten för att undvika skinn och så ska det stå kallt i minst 8 timmar. Det förbereds alltså bäst dagen innan. Fluff går att göra på många olika sorters godis (jag har gjort på bilar och geléhallon innan) och ca 20 g godis/dl grädde är ett bra hållmärke.
Lager 3 (topplager): Mangoskivor med gelé. Jag valde att lösa upp gelatinbladen i päronsaft. Följ anvisningarna på gelatinförpackningen! Min tårta var väldigt toppig så mangoskivorna fick lite hjälp av tandpetare tills gelén satt sig ;)
Kanter: Chokladsmörkräm. 100 g rumsvarmt smör, 2 dl florsocker, 1-2 tsk vaniljsocker och 1 msk kakao vispas med elvisp tills det blir en kräm. Det kan se omöjligt ut men det blir kräm av det tillslut! Fyll i spritspåse och dekorera kanterna. Smaken på krämen kan självklart regleras med mängden vaniljsocker och kakao. Skippar man kakaon blir det en vanlig smörkräm ;)

Jag gillar att testa olika kombinationer och bakar sällan efter några recept förutom till individuella delar som smörkräm eller så, så detta är helt egenkomponerat. Men smakerna blev väldigt goda tillsammans, somrigt och fräscht! :)

I övrigt idag så har vi varit i stallet och haft ponnyridning på Wille och så tog vi en sväng till Lafsen för ett bad på vägen hem. Det var riktigt skönt i vattnet! Alice hoppade från bryggan och simmade och badade som en galning och jag fick bära upp henne när hon började skaka av kyla ;) Väl hemma blev det tårtkalas och sen grillmiddag i trädgården. En härlig sommardag blev det helt enkelt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar