fredag 12 juli 2013

Rackarns rabarber!

När vi firade midsommar så hade farmor gjort en underbart god rabarberdricka, och här om dagen fick jag receptet :-) jag kokade en liten sats hos mormor i förrgår men då tog nästan alla rabarber i listen slut :-( tur nog så finns det mer i frysen ;-) men jag har saknat drickan här hemma och ikväll när jag sprang in på Willys efter stallet och de hade rabarber till ett ok kilopris så kunde jag inte motstå att göra ett eget kok! :-) det är enkelt och gott! Alice tycker om den trots att den inte är saft-söt. Så här kommer recept + bilder från kvällens kok :-)

Farmors rabarberdricka
* 1 kg rabarber - "skalad" och slantad
* 1 citron - tvättad och skivad
* 1,5 liter vatten
* 4 dl socker

Koka rabarber, citron och vatten tills rabarbern blivit mosig, ca 10 - 15 min.
Häll av saften i en saftmaja (sil med bomullshandduk funkar också jättebra).
Rör ner sockret i saften och rör om tills det löst sig helt.
Häll upp på rena flaskor när saften har svalnat.

Nu kan du njuta av din goda, hemkokta rabarberdricka! Jag brukar blanda ca 1 + 2-3 proportion, men det är ju individuellt vad man tycker om :-)

5 kommentarer:

  1. Svar
    1. En underskattad delikatess! :)

      Radera
    2. Jag med!!!11!11!11!!! Vad galet konstigt

      Radera
    3. nej men herregud vad kul att ni också sökte på "vattenmeloner" på google men fick fram den här sidan istället!11!!!!1!!

      Radera
    4. nej men herregud vad kul att ni också sökte på "vattenmeloner" på google men fick fram den här sidan istället!11!!!!1!!

      Radera