lördag 7 februari 2015

Natt i Odinslund

Tidigare i veckan så var vi ju upp till Villa Anna, och eftersom veckans tema i utmaningen är natt så tog jag med mig kameran för att föreviga ett vackert, vintrigt Odinslund i mörkret. Vi bor verkligen i en vacker stad, och när den är inbäddad i snön som nu så är den magnifik!

Först ut är vår fantastiska domkyrka! Om man är nyfiken på hur denne har sett ut under årens lopp så finns det väldigt bra illustrationer på Upplandsmuséet.


Här har vi Gustavianums anatomiska teater. Man kan nästan se studenterna stå och huttra på läktarna där inne när de observerar en obduktion.

Helga Trefaldighetskyrkan. Granne med Domkyrkan och även om den till storlek är mindre så är dess historia minst lika fascinerande. Den är också väldigt mysig inuti :)


Lite anonymt mot en vägg står Nathan Söderblom och blickar ut mot kyrkorna och staden. Han var Svenska kyrkans ärkebiskop 1914–1931, ledamot av Svenska akademien och erhöll Nobels fredspris 1930. Nu hade han också fått både hatt och halsduk av snö :)

Så, det var mina bidrag för nattfotograferingen. Hade jag haft stativ med mig så hade jag ju kunnat göra mycket mer, men nu skulle vi ju på middag och det var kallt och snöade ;) Är nöjd med bilderna som blev ändå! :)

Kameran får nog vila resten av helgen ändå. Idag är det bara Alice och jag och vi ska väl försöka ta oss ut en sväng strax. Imorgon väntar premiär på danskurs för lillfia! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar