måndag 27 maj 2013

Sista veckan som student!

Och den tillbringar jag med att bli kvitt denna eländiga förkylning! Idag låter jag iaf bara lite hes, igår kunde jag inte ens prata så det hördes... Men lite mors dag blev det allt ändå! Efter nästan en vecka utan ridning för både mig och Wille åkte jag ut och tog en lugn tur på åsen bland alla vackra blommor. Det är verkligen kvalitetstid att bara få vara en stund. Jag älskar min knasboll till häst och njuter av varje stund med honom! 

Efter stallet åkte jag hem, hämtade Alice och åkte till mormor för att fira henne på mors dag. Jag hade köpt en fin, mörkröd miniros i kruka. Miniros påminner mig massor om min älskade mormor Elna och det kändes passande som present till min mamma/Alice mormor då :) Sen bakade jag en riktigt smarrig kladdkaka! Blåbär och hallon som smaksättare i allt liksom :)


Börja med att tina en förpackning frysta blåbär och hallon medans du gör smeten.

Ingredienser smet:
  • 100 g smör
  • 2 ägg
  • 2 dl socker
  • 1 dl mjöl
  • 3/4 dl kakao
  • 1 tsk vaniljsocker
Börja med att sätta ugnen på 175°C.
Smält smöret och ställ det åt sidan en stund.
Vispa ägg och socker pösigt, rör sedan ner smöret.
Blanda de torra ingredienserna och sikta ner det i smeten. Vispa pösigt igen.
Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar botten och strössla bär över smeten. Spara bär till garnering sen.
En form med 23 cm i diameter gräddas i ca 21-23 minuter.

Ingredienser glasyr:
  • 200 g cream cheese
  • 1 påse Varma Koppen Blåbär & Hallon
  • citronsaft efter smak
Vispa ihop cream cheese och påsmixen och smaka av med citronsaft.

När kakan svalnat tillräckligt så lägg över den på ett annat fat och bred glasyren på. Avsluta med att strössla de kvarvarande bären över kakan som garnering. Ät och njut! :D

Nu ska jag åka och lämna sadlar på försäljning och söka lite jobb :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar