fredag 6 juni 2014

Happy nationalday!

Grattis Sverige! Eller vad man nu ska säga på nationaldagen :) Röd dag då de flesta latar sig, njuter av solen och god mat och roar sig lite lagom. Men inte vi inte, vi har gallrat syrenhäck! Jag har krypit omkring inne i häcken med tigersågen i högsta hugg och sågat. Det känns i både armar och rygg nu! Mormor och Alice har släpat grenar till morfar som skalat och förminskat högarna. Vad funkar bäst? Team work! :D

Så här såg hela häcken ut innan gallringen, höga tuppor som bara blommade högst upp och vajade på långa, smala stammar.

Efter gallring, lite mer lagom höjd och de stammar som är kvar får mer ljus. Nästa år kan blomningen kanske vara lite mindre, men året efter det kommer det nog se bra ut!


Imorgon ska vi se över om de mindre häckarna måste gallras de också :)

Men, lite nationaldagsfirande måste vi ju ägna oss åt vi också, och idag så invigdes en ny gästhamn så vi cyklade dit. Det var lite försäljningsstång och diverse aktiviteter som kommunen anordnat, men vi var ganska sena så många höll på att packa ihop. Det gjorde inte så mycket för oss ändå, och speciellt inte för Alice för hon hittade ett fint träd (som jag lyckades identifiera som Tysk Lönn :P) att klättra i!



När vi kom hem kom kusinerna som sover över hos mormor nu (precis som vi, såklart!) och det har lekts med dem resten av kvällen. När de skulle köra sparkcykel till cirkuslekplatsen så passade jag på att ta en springtur där. Det var TUNGT idag, hade egentligen ingen direkt ork till det, men skrapade ihop 3,4 km ändå. Fast tempot var inget att hurra över direkt :/ Får vila ikväll/natt, träna lite styrka imorrn och så kanske jag hinner/orkar springa en sväng på söndag igen :)

Nu ska jag sätta mig vid fönstret en stund och bara njuta av det underbara sommarregnet! <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar