onsdag 25 juni 2014

Snart är det sommarlov!

Ljuvliga sommarlov! Nu ska det bara till lite sommar också för att det ska bli bra :) Idag har jag ansökt om föräldrapenning för en månad i sommar, det ska bli så skönt att vara ledig! Visst, ok, jag är ju arbetssökande, men bara för det är jag ju inte ledig. Det ska ju sökas jobb och tider ska passas och allt sånt. Jag ser fram emot att se väckarklockssymbolen försvinna från telefonens menyrad :)

Inför sommarlovet så är det ju traditionsenligt sommaravslutning på dagis, och den firas med tårta såklart! Jag vet inte hur många som minns förra årets tårtor? Om inte så hittar ni dem här :) I år satsade jag på en stor tårta istället, och Alice hade önskat sig en igelkott, så då fick kugghjulen börja snurra! Jag gjorde 2½ sats tårtbotten i en långpanna och skar ut den här formen:


Den delades sen i två bottnar och det som tidigare skurits bort användes i ett pussel som en tredje botten. Efter ihopläggning såg det ut så här:


Det understa lagret är en vaniljkräm (hemkokt såklart) och andra lagret är en kruskbärskompott utan några andra tillsatser än potatismjöl till redningen :) Den spacklades sen med kakaofrosting på cream cheese (över huvudet hade jag i oboy istället för kakao)

Och det färdiga resultatet med Cadbury Fingers som taggar och bigarråer som ögon och nos :)

Tårtan var oerhört uppskattad och trots att det fanns massor av andra tårtor där så hade jag bara typ två bitar med mig hem igen ;)

Så, sommaravslutningen är avklarad och det är bara en handfull dagar kvar på dagis för den här terminen. En termin där Alice har gått från att vara ett småbarn till bara barn. Hon har vuxit enormt, och det är bara dagar kvar innan jag kan kalla henne för torr utan blöja också! :) Min bebis är borta, men istället har jag en underbart klok, starkt och fin tjej som för det mesta samarbetar med mig ;) <3 Och även om vi stångas ibland så skulle jag inte vilja vara utan henne för en sekund! <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar