lördag 14 september 2013

Kulturnatten!

Idag och framförallt nu under kvällen/natten är det Kulturnatten i Uppsala (den nyfikne kan läsa mer här). För vår del, ja, framförallt för barnens del, så var det intressanta evenemang dagtid så efter en gemensam lunch hos mormor så trampade vi iväg på varsin cykel, alla utom Alice som fick åka med mig såklart :)

Vi började i stadsträdgården där Cirkus Aros hade haft show men nu hade prova på för alla barn. Alice var riktigt tuff och testade balansboll, spänd lina och lite "jonglering" på hennes eget vis :)
Alice testar balansbollen

Jonglering!

När vi var nöjda med cirkusen cyklade vi igenom parken och parkerade vid foten av slottsbacken som vi sedan besteg. Alice imponerade genom att orka gå själv uppför hela backen! Väl uppe var målet konstmuseets skaparverkstad där Indien var temat och barnen fick trycka blocktryck med oerhört vackra mönster som var utsnidade för hand i trä, samt lära sig att skriva sitt namn på hindi. Det senare fastnade jag för direkt, och jag fick faktiskt en del beröm av läraren. Men jag har ju alltid gillat kalligrafi så det var ju egentligen inte så konstigt ;)
Här står det Alice på hindi.

När vi var nöjda med pyssel knatade vi ner för backen igen och siktade på glass nånstans. Fågelsången var smockfullt så det fick bli Gula stugan inne i stadsträdgården. Barnen smaskade på god glass och jag satt och längtade efter densamma. ;) Innan vi gav oss iväg igen hann barnen med att leka lite i ett härligt klätterträd som står vid caféet.
Tittut!

Stärkta med glass gav vi oss ut på en längre cykeltur till Skrotcentralen. Vilken grej de har där!! :D Det var livemusik på två olika ställen, matförsäljning, tyngdlyftning, utställningar och bäst av allt enligt barnen, en hinderbana! Även kallat "En kul tur på kulturnatten". Alla barnen for runt och runt, om och om igen. Härligt!
Först över ett piano.

Hej och hå!

På väg ut ur en stor tank som de öppnat upp.

Över en rostig gammal container som det lät roligt om när man gick på.

In i en liten "tunnel"

och ut igen!

Upp för en trappa...

och över en bro!

Efter bron följde att svinga sig i ett rep, armgång i stegar och balansgång på cylindrar. Alla dessa saker krävde lite mer assistans från mig, och därav mindre fotograferande ;)

Man kan stoppa barn i däck också, det kan man! ;)

Det var tre trötta, skitiga och nöjda barn som cyklade hemåt sedan :) Väl hemma roade jag mig med att plotta ut vår cykelväg på distansen.se (löööv sidan!) och insåg att vi cyklat ca 6,5 km och promenerat minst 1,5 km. Bra gjort av kusinerna tycker jag! :) Jag vet att jag var trött sen iaf ;) Alice fortsatte i bra tempo tills jag fick henne i sängen, då somnade hon ganska kvickt ;) Det kommer jag också göra snart skulle jag tro, jag ska bara ägna lite tid åt nuvarande boken innan läggdags :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar