tisdag 7 augusti 2012

Dag 16 - och lite mer marmelad :)

Träning: Sadlade på för att rida ett lugnt joggingpass men det blev drygt 40 minuters intensiv dressyr istället! Både hästen och jag badade i svett när vi kom till stallet igen :) Gjorde träningsprogrammet och jag blir nog faktiskt starkare :)
Mat: Njae, sådär i matdag. Var inte hungrig när jag åkte till stallet så jag tog bara ett äpple, men när jag åkte hem var jag vrålhungrig så det fick bli en tunnbrödsrulle på MackJack på vägen hem. Inte så bra... :/ Men vettig middag iaf.
Sammanfattning: Jag är så glad att jag har ork och energi!

Igår testade jag att nytt recept på rabarbermarmelad :) Orginalreceptet finns här.

Rabarbermarmelad med ingefära
Tid: Runt 30 min arbete, cirka 30 minuters kokande
  • 600 g rabarber
  • 500 g strösocker
  • Skalet av en citron (bara det absolut yttersta gula)
  • Saften av en halv citron
  • 1 cm ingefära
  1. Skär rabarbern i  ca 1 cm långa bitar.
  2. Lägg rabarbern i en tjockbottnad gryta och ställ på spisen på medelhög värme och pressa över citronen. Lägg gärna på ett lock.
  3. När rabarbern börjar bli mer än ljummen häller man över sockret och blandar lite. Öka inte värmen.
  4. Samtidigt som rabarbern börjar safta sig och mängden vätska ökar tar man av locket, river ner ingefäran och tillsätter citronskalet (de två hade jag rivit i förväg och hade redo i en skål).
  5. Koka upp och låt koka ganska kraftigt. Rör ofta i grytan för att få en jämn fördelning av värmen.
  6. När det har kokat ett tag kan man tillsätta konserveringsmedel. Om man kokar med syltsocker behövs inget konserveringsmedel, inte heller om man äter upp marmeladen ganska snart ;)
  7. Ta av från plattan och häll direkt upp i väl rengjorda burkar.
 Den blev riktigt god! Mamma kokade en med stjärnanis här om dagen och med min första så har vi nu tre olika sorters smarrig rabarbermarmelad :p

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar